پاکتچی جزئیات جایزه جهانی کتاب نهج‌البلاغه را اعلام کرد

گروه اندیشه‌ ــ رئیس پژوهشکده نهج‌البلاغه ضمت اعلام جزئیات جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه گفت: آثار ارسالی باید از حیث موضوع مستقیماً به نهج‌البلاغه مربوط باشد و یا به تشخیص هیئت داوران به حوزه فرهنگی نهج‌البلاغه بازگردد.
احمد پاکتچی، رئیس پژوهشکده نهج‌البلاغه و دبیر علمی جایزه در گفت‌وگو با ایکنا؛ و در پاسخ به این پرسش که انگیزه اصلی از اعطای جایزه جهانی دوسالانه‌ کتاب برگزیده نهج‌البلاغه چیست؟ گفت: نهج‌البلاغه دربردارنده مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار امیرالمؤمنین علی(ع)، در عین آنکه، یک اثر ارزشمند حدیثی و منشوری از تعالیم سازنده اسلام هست، یکی از مهم‌ترین کتب ادب عربی و نماد بلاغت در آن زبان نیز شمرده می‌شود. این کتاب، از دیرباز تا کنون، مورد توجه عالمان مسلمان واقع شده و بی‌تردید پس از قرآن کریم، بیشترین آثار و تالیفات در ارتباط با آن نگاشته شده است؛ این به دلیل جایگاه ویژه نهج‌البلاغه به مثابه نمودی از سنت در طول قرآن کریم و شمول آن در بیان آموزه‌های عملی و کاربردی در زندگی مسلمانان است.
پاکتچی افزود: اهمیت یاد شده ما را برآن داشت تا با این جایزه بیش از پیش بتوانیم در ترویج فرهنگ علوی و آموزه‌های بلند نهج‌البلاغه سهیم گردیم و پژوهشکده نهج‌البلاغه، بنیاد نهج‌البلاغه، خانه کتاب و معاونت قرآن و عترت وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بتوانند در این راستا به عنوان نخستین نهاد علمی – فرهنگی نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.
وی در پاسخ به این که اهداف این طرح چیست؟ گفت: شناسایی آثار و نویسندگان برتر و معرفی شایسته آنها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتب برتر و دیگر مترجمان، مصححان و پژوهشگران، ترویج سبک زندگیِ علوی در فرهنگ عمومی با معرفی آثارِ برگزیده و قابل استفاده در حوزه نهج‌البلاغه و ترویجِ فرهنگ کتابخوانی به ویژه کتاب‌های مرتبط با نهج‌البلاغه و امیرالمومنین(ع) در میانِ عموم مردم و جریان‌سازی فرهنگی با ایجاد شبکه نخبگان پژوهشگر در عرصه آموزه‌های علوی به‌ویژه معارف نهج‌البلاغه از جمله مهم‌ترین اهداف این جایزه جهانی است.
رئیس پژوهشکده نهج‌البلاغه و دبیر علمی جایزه در پاسخ به اینکه شرایط شرکت در جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه چیست؟ گفت: آثار ارسالی باید از حیث موضوع مستقیماً به نهج‌البلاغه مربوط باشد و یا به تشخیص هیئت داوران به حوزه فرهنگی نهج‌البلاغه بازگردد. همچنین آثار ارسالی برای نخستین بار باید در فاصله زمانی ۵ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ منتشر شده باشند.
پاکتچی تصریح کرد: تنها آثاری در این جایزه داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای جایزه تکمیل و به همراه دو نسخه کتاب ارسال کند و همچنین با توجه به جنبه بین‌المللی جایزه، آثار مرتبط با نهج‌البلاغه به هر زبانی پذیرفته می‌شود.
وی در خصوص اهم معیارهای انتخاب آثار برگزیده در این جایزه جهانی گفت: مسئله‌محور بودن پژوهش، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارائه هرچه بهترِ راهکارهای امیرمؤمنان(ع) برای حل مشکلات جامعه، کمک به استحکام تئوریک مبانی سبک زندگی با رویکرد علوی، جریان‌سازی مثبت فرهنگی پیرامون امام علی(ع) و نهج‌البلاغه و ارتقای سطح سواد عمومی جامعه در حوزه معارف علوی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب آثار برگزیده در این طرح هستند.
پاکتچی تصریح کرد: کمیته‌های این جایزه عبارتند از آموزه‌های علوی با تاکید بر نهج‌البلاغه، اعم از مطالعات موضوعی سنتی و مطالعات میان‌رشته‌ای، علوم نهج‌البلاغه شامل اسناد، ادبیات، بلاغت، شروح و کتاب‌شناسی، مطالعات متنی نهج‌البلاغه اعم از تصحیح نسخ و ترجمه.
وی در پایان گفت: آثار خارجی در هر یک از بخش‌ها نیز پذیرفته می‌شود و همچنین به شکل ویژه از یکی از آثار خارجی که شاخص بوده و تأثیرگذاری لازم داشته باشد تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

پاکتچی جزئیات جایزه جهانی کتاب نهج‌البلاغه را اعلام کرد

۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۲,۳۱۴
کد خبر : ۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید