پس از قرآن کریم بیشترین آثار تولیدی درباره نهج‌البلاغه است که در قالب‌های مختلفی همچون تصحیح و ترجمه است.

این مورد یکی از ضرورت‌های راه‌اندازی چنین جایزه‌ای است...
درزی دبیر اجرایی این جایزه هم گفت: پس از قرآن کریم بیشترین آثار تولیدی درباره نهج‌البلاغه است که در قالب‌های مختلفی همچون تصحیح و ترجمه است. این مورد یکی از ضرورت‌های راه‌اندازی چنین جایزه‌ای است. دومین هدف وحدت‌آفرینی در دوران معاصر بین شیعه و سنی است لذا با توجه به اهمیت این موضوع تمرکز روی نهج‌البلاغه به‌شدت ضرورت دارد. نهج‌البلاغه جزو معدود کتاب‌هایی است که شیعه و سنی درباره آن شرح‌های مفصل نوشته‌اند. سومین ضرورت مربوط به جامعیت موضوعی و نکات مدیریتی و راهبردی این کتاب برای دوران معاصر است.
وی افزود: در راستای این جایزه شورای علمی با حضور ۱۱ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه که در زمینه نهج‌البلاغه صاحب اثر بودند، تشکیل شد. در ادامه کمیته‌ آموزه‌های علوی، علوم نهج‌البلاغه و مطالعات متنی تشکیل شد که آثار در این زمینه‌ها می‌توانند تولید و ارائه شوند. همچنین پورتال این جایزه نیز به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه‌اندازی شد. پوستر نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه نیز در این سه زبان منتشر و امروز رونمایی شد. این پوستر‌ها به مناطق مختلف کشور از جمله ۲۰۰ دانشگاه و موسسه علمی و ناشران فعال این حوزه فرستاده شد. در آماده‌سازی فرم‌های داوری سه بخش عمومی، تخصصی و کودک و نوجوان را در نظر گرفتیم.
درزی عنوان کرد: تا پیش از ارتباط با مراکز دانشگاهی و موسسات و ناشران حدود ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا حدود هزار برسد. برای تقویت بخش بین‌الملل نیز یک کارگاه به زبان انگلیسی در روز‌های نهم و دهم اسفندماه با موضوع «انسان و روابط اجتماعی در سنت شیعی با تاکید بر نهج‌البلاغه» برگزار خواهد شد. تاکنون ۳۰۰ اثر خارجی مرتبط با نهج‌البلاغه در خارج از کشور شناسایی و فهرست شده و حدود ۱۰۰ صاحب اثر و فعال بین‌المللی این حوزه نیز شناسایی شده‌اند که در حال رایزنی با آن‌ها هستیم. اختتامیه نخستین دوره این جایزه نیز روز هشتم اسفندماه خواهد بود.
۱ دی ۱۳۹۷ ۱۶:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۹۰۸
کد خبر : ۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید